Obchodní podmínky
znění verze 1.2
účinné od 5. září 2022
Těmito obchodními podmínkami se řídí smlouva o poskytování právních služeb, kterou pro účely zodpovězení právního dotazu uzavírá OYERS advokátní kancelář, v.o.s., IČ: 17497680, sídlem Okružní 433/1, 638 00 Brno, jakožto poskytovatel (dále jen „poskytovatel“), s klientem, který právní dotaz pokládá.
I. Vznik právního vztahu
- Poskytovatel nabízí službu poskytnutí právní rady jakožto jednu z forem poskytování právních služeb ve smyslu zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii (dále jen „zákon o advokacii“). Samotné provozování aplikace zahrnující možnost položit právní dotaz není návrhem na uzavření smlouvy.
- Klient prostřednictvím instrukcí obsažených ve webové aplikaci na adrese poradna.zakonyprolidi.cz (dále jen „webová aplikace“) podává žádost o poskytnutí právní rady. V rámci formuláře vyplní své identifikační a kontaktní údaje, dále pak v rámci tohoto formuláře popíše právní situaci či problém, jejichž řešení ho zajímá, případně položí právní dotaz, na nějž chce znát odpověď. Odesláním žádosti o poskytnutí právní rady klient souhlasí s těmito obchodními podmínkami.
- Žádost učiněná jakýmkoliv jiným způsobem, např. telefonicky či e-mailem, se neřídí těmito obchodními podmínkami. Poskytovatel na ni bude reagovat tak, jak mu ukládá zákon o advokacii, přičemž v případě zahájení poskytování právních služeb se bude postupovat podle individuálně sjednané smlouvy o poskytování právních služeb, ať již písemné či ústní.
- Poskytovatel na žádost o poskytnutí právní rady bude po zhodnocení náročnosti zodpovězení dotazu a svých kapacitních možností reagovat:
- vyrozuměním, že žádost o poskytnutí právní rady v režimu online právní poradny nepřijímá, a to ať už z důvodu kapacitního, důvodů spojených s typem dotazu, pokud nastalá situace podle názoru poskytovatele vyžaduje přímé jednání klienta s advokátem, nebo z důvodu, že k zodpovězení dotazu je třeba specializace, kterou poskytovatel nemá, v některých případech má dokonce povinnost odmítnout poskytnutí právních služeb dle právních předpisů upravujících výkon advokacie (např. v případě střetu zájmů dle § 19 zákona o advokacii),
- e-mailovým návrhem na uzavření smlouvy o poskytování právních služeb, jejíž rámec je vymezený těmito obchodními podmínkami, a to tak, že klientovi sdělí cenovou nabídku za zodpovězení dotazu společně s odkazem na platební bránu k jejímu zaplacení, případně dalšími informacemi a specifikacemi podmínek k poskytnutí právní rady.
- Smlouva o poskytování právních služeb je uzavřena okamžikem zaplacení celé ceny uvedené v návrhu na uzavření smlouvy dle odst. 4 písm. b). Obsahem smlouvy jsou tyto obchodní podmínky společně s možnými specifikacemi, které poskytovatel vymezil v návrhu na uzavření smlouvy.
- Je vyloučena úprava § 1740 odst. 3 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“), tzv. akceptace s odchylkou. V tomto ohledu platí, že poskytovatel odmítá přijetí nabídky, které obsahuje jakýkoli dodatek či odchylku. Klient nemusí na návrh na uzavření smlouvy přistoupit. Smlouvu tedy nemusí uzavřít a nebude za to nijak sankcionován. Pokud však platbu dle předchozího odstavce provede, činí tak za podmínek uvedených v návrhu na uzavření smlouvy a s těmito podmínkami tímto souhlasí.
- Tato služba neslouží k obecnému přijímání právních případů za účelem vypracování podání k soudům, správním orgánům a k převzetí právního zastoupení. Proto poskytovatel z této služby vylučuje odesílání dotazů týkajících se plnění, které se promlčí ve lhůtě kratší než 14 dní ode dne podání dotazu, případně dokumentů, které stanovují lhůtu k podání opravného prostředku, žaloby či jiné reakce, v okamžiku položení žádosti o poskytnutí právní rady již kratší než těchto 14 dní. Klient je důrazně vyzýván, aby si v takovýchto případech přímo domluvil osobní schůzku s někým z řad advokátů.
II. Prohlášení klienta
- Klient podáním žádosti o poskytnutí právní rady prohlašuje:
- že je plně svéprávný a je tedy způsobilý tuto smlouvu uzavřít,
- že pokud tento formulář vyplňuje za právnickou osobu, pak je oprávněný ji v této věci zastupovat.
- Klient, který je spotřebitelem, odesláním žádosti o poskytnutí právní rady výslovně žádá, aby mu byla tato rada poskytnuta před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy. To znamená, že klient nemůže v souladu s § 1837 písm. a) občanského zákoníku odstoupit od smlouvy, byla-li mu právní služba již poskytnuta.
- Klient bere na vědomí, že smlouva o poskytování právních služeb je uzavírána čistě a jen pro účely poskytnutí právní rady vymezené v žádosti o poskytnutí právní rady za podmínek vymezených v návrhu na uzavření smlouvy a v těchto obchodních podmínkách. V případě, že klient bude stát o poskytnutí další právní rady ve stejné či v odlišné věci, je třeba uzavření nové smlouvy o poskytování právních služeb. Klient přitom bere na vědomí, že i v tomto případě bude mít poskytovatel jako advokát právo (a v některých případech i povinnost) poskytnutí právní služby odmítnout v souladu s § 18 a 19 zákona o advokacii.
- V případě, že klient je právnickou osobou nebo osobou samostatně výdělečně činnou a potřebuje mít na faktuře uvedeno IČO, je klient povinen poskytovatele o tomto bezodkladně informovat, aby mu mohla být vystavena faktura doplněná o IČO.
III. Lhůta pro poskytnutí právní rady
- Poskytovatel reaguje na žádost o poskytnutí právní rady nejpozději následující pracovní den, a to způsoby vymezenými v čl. I. odst. 4 písm. a) či b) těchto podmínek.
- Klient může cenu dle návrhu na uzavření smlouvy o poskytování právních služeb uhradit do 7 dnů od doručení e-mailového návrhu na uzavření smlouvy o poskytování právních služeb do jeho e-mailové schránky. V případě, že tak v této lhůtě neučiní, nabídka k uzavření smlouvy zaniká.
- Poskytovatel poskytne klientovi právní radu do 7 pracovních dní od uzavření smlouvy o poskytování právních služeb, tj. od okamžiku, kdy je zaplacena celá kupní cena v souladu s čl. I odst. 5 těchto podmínek.
- Pokud klient v žádosti o poskytnutí právní rady požádal o zaslání expresní odpovědi, tak bude klientovi právní rada poskytnuta do 2 pracovních dní za současného zvýšení ceny za poskytnutí právní rady dle čl. IV odst. 5 těchto všeobecných podmínek.
IV. Poskytnutí právní rady
- Právní rada je klientovi poskytována v písemné podobě. Pokud to odůvodňují okolnosti případu, pak je možné ji poskytnout také v podobě telefonické konzultace.
- Rozsah odpovědi se řídí individuální složitostí otázky. Poskytovatel vymezuje dvě pásma právních otázek:
- malá právní rada,
- větší právní rada.
- Cena služby „malá právní rada“ dle odst. 2 písm. a) je 249 Kč včetně DPH. Tato služba zahrnuje zodpovězení jednoduchého a přímočarého dotazu na výklad právních norem, na právní situaci či problém. Zahrnuje práci právníka v rozsahu přibližně 15 minut a výstupem jsou 2-3 odstavce textu (zpravidla do 700 znaků).
- Cena služby „větší právní rada“ dle odst. 2 písm. b) je 599 Kč včetně DPH. Tato služba zahrnuje zodpovězení složitějšího právního dotazu. Dle domluvy poskytovatele a klienta v rámci návrhu na uzavření smlouvy může zahrnovat také prostudování dokumentu zaslaného klientem, kterého se právní problém týká, pokud to umožní délka dokumentu ve vztahu k časové dotaci na zodpovězení právního dotazu. V této službě je zahrnuta práce právníka, jejíž rozsah je maximálně 30 minut a výstupem nejvýše 1 normostrana textu (1.800 znaků).
- Pokud klient ve své žádosti o poskytnutí právní rady požádal o zaslání expresní odpovědi, cena služeb dle čl. IV odst. 3 a 4 se zvyšuje na 399 Kč včetně DPH za malou právní radu a 899 Kč včetně DPH za větší právní radu.
- Klient bere na vědomí, že poskytovatel pracuje pouze s informacemi, které mu byly poskytnuty. Právní otázky jsou v případě tohoto typu poskytování právních služeb řešeny pouze obecně. Pokud jsou klientem poskytnuty informace chybné či neúplné, poskytovatel za to z povahy poskytované služby nemůže nést odpovědnost. Ve své odpovědi se snaží alespoň abstraktně vymezit limity představovaného řešení. Právní pravidla totiž mají své výjimky a je možné, že i zrovna položený dotaz spadá pod tuto výjimku, ačkoliv to z něj nevyplývá.
- Klient v návaznosti na předchozí odstavec bere na vědomí, že povahou této služby je pouze poskytnutí prvotního nasměrování a orientace při řešení právní otázky či problému. Cílem je poskytnutí základního přehledu pro orientaci v relevantních právních předpisech a předestření možností řešení právního problému tak, aby klient získal přehled o svých právech, povinnostech a možnostech dalšího postupu. Nemůže jít o řešení vyčerpávající, protože nejde o právní analýzu vyjadřující hlubší studium problematiky a sepis stanovisek s nutností prostudování většího množství podkladů. Tato služba nemůže nahradit osobní konzultaci s advokátem či notářem, který by se při poskytování právních služeb seznámil s kompletní dokumentací celého případu.
- Předmětem poskytování právní rady dle těchto obchodních podmínek není provádění revizí smluv či jiných dokumentů, případně sepisování takových dokumentů.
V. Práva z vadného plnění
- Poskytovatel musí plnit řádně a včas.
- Klient je oprávněn písemně uplatnit práva z vadného plnění za podmínek vymezených občanským zákoníkem. Může k tomu využít e-mailovou adresu poradna@zakonyprolidi.cz. Je povinen přesně označit poskytnutou právní službu, uvést své kontaktní informace a konkrétně popsat vady či nedostatky, které v poskytnutí služby spatřuje. Dále uvede preferovaný způsob vyřízení reklamace.
- Poskytovatel reklamaci vyřídí bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dní od jejího doručení.
VI. Zánik právního vztahu
- Klient, který je spotřebitelem, je v souladu s § 1818 a 1829 občanského zákoníku oprávněn odstoupit od smlouvy o poskytování právních služeb bez udání důvodu, a to ve lhůtě 14 dnů ode dne jejího uzavření. Lhůta se považuje za zachovanou, pokud spotřebitel v jejím průběhu odešle poskytovateli oznámení, že od smlouvy odstupuje. V souladu s čl. II. odst. 2 těchto podmínek klient toto právo nemá, byla-li již služba poskytnuta.
- Klient od smlouvy může odstoupit jednostranným právním jednáním (např. dopisem či e-mailem). Je možné použít tento vzorový formulář.
- Poskytovatel má právo vypovědět smlouvu v případech uvedených v § 20 zákona o advokacii, např. pokud by dodatečně zjistil, že existují důvody, pro které by musel v souladu s § 19 zákona o advokacii poskytnutí právních služeb odmítnout.
- Klient je oprávněn smlouvu vypovědět v souladu s ustanovením § 20 odst. 4 zákona o advokacii.
- Vzhledem k povaze poskytované právní služby, která spočívá pouze v poskytnutí odpovědi na dotaz vymezený klientem, se nepoužije § 20 odst. 6 zákona o advokacii a poskytovatel tedy po zániku smlouvy o poskytováních právních služeb již není povinen činit žádné další úkony.
VII. Mimosoudní řešení sporů
V případě, že se vyskytne mezi poskytovatelem a klientem, který je spotřebitel, spor, jenž se nepodařilo mezi stranami urovnat přímo, má klient právo na mimosoudní řešení sporu. Česká advokátní komora byla dne 5. 2. 2016 pověřena Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR mimosoudním řešením spotřebitelských sporů pro oblast sporů mezi advokátem a spotřebitelem ze smluv o poskytování právních služeb na základě zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Internetová stránka tohoto pověřeného subjektu je www.cak.cz.
VIII. Účinnost a změny obchodních podmínek
- Smlouva o poskytnutí právních služeb se řídí obchodními podmínkami platnými v okamžiku podání žádosti o poskytnutí právní rady.
- Ukáže-li se kterékoli ustanovení těchto obchodních podmínek neplatným či nevymahatelným, nebo se takovým stane, nebude to mít vliv na platnost a vymahatelnost ostatních ustanovení, lze-li dotčené ustanovení oddělit od obchodních podmínek jako celku.